Beskrivelse: Olympia-jolle fra 1936
af Bent Lyman
Denne enmandsjolle blev konstrueret i 1932 med henblik på Olympiaden i 1936.
Konstruktør er Helmut Wilhelm E. Stauch, men det var efter et oplæg fra Deutscher Sejler- Verband, DSV af adskillige tyske konstruktører. Som det måske errindres, var også Piratjollen i spil til OL 1936. Hitler ønskede, at den skulle kaldes SS-jollen, men heldigvis blev navnet altså Piratjolle, og den sikrede sig en plads i sejlsportshistorien uden at være olympisk.
Prototypen O-jollen "Skagerrak" blev introduseret i 1933.
Jollen var meget populær i Tyskland, men den blev ikke særligt udbredt.
Medaljetagere i O-jolle 1936:
Daan Kagchelland, Holland, guld.
Werner Krogmann, Tyskland, sølv.
Peter Scott, England, bronze.
Der deltog 25 joller fra 25 lande.
O-jollen er stadig populær i Tyskland, Frankrig, Schweiz og Holland og fremstilles i dag i kompositmaterialer.
Det bør måske nævnes, at "Den olympiske ilds rejse" som kulminerer ved OL's åbningssceremoni, blev opfundet af Hitler forud for OL i Tyskland i 1936.
Aldrig før havde var en fakkel blevet tændt i et græsk tempel for at begive sig ud på en flere 1000 kilometer lang rejse, hvor den fra hånd til hånd blev ført til det Olympiske Stadion.
Når faklen går fra hånd til hånd for til sidst at antænde den store olympiske ild, afspejler det Hitlers syn på Det Tredje Rige. Faklens vandring skulle nemlig demonstrere den lineære arv, som gik fra oldtidens Grækenland til nazismen og Det Tredje Rige.
Hitler var meget bevidst om den symbolske værdi, som lå i OL. Han mente derfor, at OL i al fremtid skulle forblive nær Tysklands magtcentrum. Den nazistiske arkitekt Albert Speer fik ordre på at bygge et permanent olympisk stadion i Nürnberg med plads til mere end 400.000 mennesker.
Kilde vedr. Hitler og den olympiske ild: Jesper Halstrøm Eriksen
Olympiaden 1936 fandt sted i Berlin, og man sejlede i Kiel.
|