Frederiksø 16F • DK-5700 Svendborg • +45 61 46 25 40

Adresse Telefon Email Facebook Login
topimg.jpg
topimg2.jpg

Effektliste

Effektliste

Tilbage til liste

1062 - "Boreas" DN-isbåd
Placering:Museumshallen
Giver:HM Dronningen og HKH Prinsen
Bygget:ca. 1970
Længde:3,80 m
Breddde:2,45 m
Sejlareal:6 m²
   

Klik på billedet for at se fuld størrelse.

HM Dronning Margrethe kører sin DN isbåd D-72.
Foto: Anders Høgh-Post

 

Historik:

Kongelig isbådssejlads

af Anders Høgh-Post

Gennem en gammel skolekammerat, en isbåds-sejlerven der var “noget” ved hoffet, var Anders Høegh Post inviteret med for at hjælpe Dronning Margrethe med tilrigning af hendes isbåd. Dronningen vidste ikke, at Anders var journalist og måske kunne finde på at spinde en ende om sagen. Det gjorde han naturligvis ikke den gang i respekt for privatlivets fred, men nu kan historien vel fortælles som et hyggeligt indslag i isbådssporten og som optakt til nutidens beretning om international isbådssejlads.

Det var perfekt isbådsvejr med soldis og 4-5 m/s vind over fin is med 3-4 cm løs sne. Det hele var meget sjovt og naturligvis uhøjtideligt. De to små prinser var med og var vel den gang 14-16 år. Først ville de ikke med, fortalte Dronningen, men da mor sagde, at det var noget med at køre STÆRKT, så ville de gerne med mor ud og køre isbåd alligevel.
Ingen andre på isen vidste, at det var Dronningen, jeg hjalp med at samle isbåden (planke og skøjter skal boltes på), for hun havde jo en masse vintertøj på og en stor strikket hue. Hun er høj, en del højere end jeg og meget slagfærdig. Da hun kæmpede for at få sin hjelm på hovedet, spurgte jeg, om hun havde glemt kronen inde under huen. -Nej, det er bare tomrummet, der er for stort, svarede hun lynhurtigt.
Så fes hun af sted i sin isbåd med et højt jubelhyl. Der var to civile betjente med til at passe på hende, men de havde ikke en chance, for hun kørte med 50-80 km/t, og de var til fods i små sorte sko. Desuden var vejret stærkt diset, så hun forsvandt straks af syne. -Er der nogen, der har set en dronning for nylig? spurgte en grinende betjent mig.
Det var i øvrigt mine isbåds-sejlervenner, der nogle år før havde lært Dronningen at køre isbåd. Det gør man ved at sidde med på planken og give gode råd.
Prinserne, som man ikke kunne kende forskel på, for de var lige høje og formummede i vintertøj, kørte rundt i en lånt isbåd, som de foretog alt for skarpe sving med i høj fart, så is­båden skred jamrende sidelæns. Ejeren af isbåden bandede; -Satans, nu skal jeg have slebet skøjterne efter dette her.
Efter en tids kørsel stoppede Dronningen og hentede en kasse med termokaffe, the og kakao samt royale småkager fra et super­marked. Vi stod og snakkede i en rundkreds på isen, Dronningen, jeg og mine to isbåds-venner samt de to betjente, og Dronningen hældte kaffe op og bød på kager.
Flere andre isbådssejlere på isen kom til, for de kendte mig. Et par stykker stillede sig på hver side af Dronningen og talte med mig overfor, mens hun gav kaffe og kage. De anede ikke, at det var Dronningen, de stod ved siden af, og de koncentrerede sig heller ikke om den høje, fremmede isbådssejler-kone, kun om hendes kaffe og kager.
Jeg var et par gange med til at hjælpe Dronningen med at samle isbåd på Arresø. Hoffet gav en rettesnor: Første gang, man talte med Dronningen, skulle man sige Deres Kongelige Højhed, og siden kunne man bare sige De. Samling af en isbåd med små bolte i frostvejr er så uhøjtideligt, at det kun blev til De. De små prinser skulle man sige Kronprins og Prins til og siden De. Det kan man ikke til et par knægte, undskyld udtrykket, så det var -Hov, det må du ikke, osv.

Beskrivelse:

DN-isbåd (DN=Detroit News)

Denne type isbåd er verdens mest udbredte.

Avisen Detroit News i USA var primus motor og sponsor, da klassen blev skabt.

 

HM Dronning Margrethe var tidligere ivrig isbådssejler på Arresøen og Furesøen med sin båd "Boreas", som også prinserne Frederik og Joachim har boltret sig med.

 

    Båden fik sit typenavn i midten af 30'erne, da den amerikanske avis, Detroit News, udskrev en konkurrence om design og konstruktion af en ny isbåd. Datidens isbåde var store, tunge og temmelig uhåndterlige, så ét af kravene var, at båden skulle kunne håndteres af én mand og være let at sejle.

    Siden dengang er der sket en kæmpe udvikling, bl.a. med indførelse af glasfiber og kulfiber blandt de tilladte materialer, men det er stadig muligt at bygge/købe en god båd, uden at det koster en formue, og glæden ved at sejle DN'eren er den samme for alle.

    DN Isbåden er om sommeren populær som strandsejler. Skøjterne udskiftes med hjul, og man kører ræs på vadehavsstrande som fx Rømø, hvor Danmarks eneste strandsejlerklub holder til.

 


Danmarks Museum for Lystsejlads • Frederiksø 16F • DK-5700 Svendborg • +45 61 46 25 40

Adresse Telefon Email Facebook