Beskrivelse: 1068 SSA-båd ”Svend VI” 1924
Sydskandinavisk klassebåd A.
af Bent Lyman.
Kilde: Hvide Sejl og Danske Lystbåde
Længde: 7,80 m
Bredde: 1,88 m
Længde i vandlinien: 5,42 m
Dybgående: 1,09 m
Sejlareal: 23,71 m²
Deplacement: 1.170 kg
I 1922 vedtog Dansk Sejlerdag bestemmelserne for to sydskandinaviske klassebåde, A og B.
Tanken var at styrke samarbejdet omkring klassebåde i de to nabolande, men svenskerne byggede aldrig SSA- eller SSB-både.
Kun A-klassen, som var en åben båd uden ruf, blev bygget de første år i Danmark.
Museets ”Svend VI” er bygget i 1924.
Der var to konstruktører, O.L. Sperling og O.W. Dahlstrøm.
Sperlings SSA-båd blev bygget af A. Jensen i Roskilde og Dahlstrøms i Århus.
De to SSA-både blev sat på lodder à 5 kr., og direktør Ole Sundø vandt Dahlstrøm båden og døbte den ”Ragna”, mens købmand Rhode i Odense vandt den anden og døbte den ”Sakuntala”.
Der blev bygget yderligere fire SSA-både, men en brand på Faaborg Bådeværft ødelagde den SSA-båd, som Georg Berg havde tegnet.
De fem SSA-både mødtes til Øresundsugen i 1923, hvor klassen var den næststørste efter 6 meter R-bådene.
Kjøbenhavns Amatør Sejlklub KAS byggede en udlodningsbåd i 1924, og klubben tilbød Dahlstrøms tegninger til andre, så der kunne etableres en egentlig entype-klasse.
Men KDY foretog pludselig en kovending og gik ind for en Nordisk 22 kvadratmeter, hvorved SSA klassen blev uinteressant.
SSA-båden var ellers velsejlende og sødygtig og til en overkommelig pris. Byggeregler og bestemmelser var ret strenge med stærke og rigelige dimensioner overalt. Den henvendte sig især til de lidt yngre sejlere.
SSA klassen fortsatte især i provinsen, og man eksperimenterede med rigninger, mens andre fik ruf og tjente som turbåde. |