Beskrivelse: Nordisk Folkebåd
I slutningen af trediverne begyndte man at diskutere muligheden for at tegne en fælles klassebåd i de 3 skandinaviske sejlerforbund. Det var det Svenske Sejlforbund med sejleren og skibsrederen Sven Salén i spidsen, som tog forslaget op på Sejlerdagen i Helsingfors i efteråret 1940, hvor det blev positivt modtaget. I 1941 havde en bredt sammensat komité fastlagt konstruktionskonkurrencens vilkår.
Båden skulle være:
Let og billig at bygge af nordiske træsorter og med jernkøl
Egnet til fabriksmæssig fremstilling
Sødygtig
Soveplads til 3-4 personer
Velegnet til kapsejlads og tursejlads
Længde, omkring 6 m i vandlinien
Sejlareal på 18-20 m²
Antallet af forslag fra konstruktørerne var overvældene. Der kom 58 forslag fordelt på alle nordiske lande, men der blev ikke udvalgt nogen egentlig vinder af den nye bådtype. I stedet blev en fælles 2. og 3. pris delt mellem Knud Olsen, Danmark med tegningen af båden ”Svane” og Jac. M. Iversen, Sverige med tegningen ”Vega II”. De modtog hver 900 kr. På daværende tidspunkt tjente en arbejdsmand ca. 2.500 kr. om året. 4. og 5. pris blev ligeledes delt mellem to konstruktører. Det var O. W. Dahlstrøm, Danmark og Alfons Kvarnström, Finland. Desuden indkøbtes to andre forslag, der bød på interessante enkeltheder.
Det blev i Skandinavisk Sejler Forbund vedtaget at nedsætte en teknisk komité, som ansatte den svenske konstruktør Tord Sundén til at udarbejde de endegyldige linjer. De tegninger tilhørte det Skandinaviske Sejler Forbund, og derfor er der ikke udpeget nogen egentlig konstruktør til tegningen af den Nordiske Folkebåd.
Bygningen af de første serier af både.
Efter færdiggørelsen af konstruktionstegningerne af Tord Sundén i september 1941 gik selve bygningen af den første prototype straks i gang ved Brdr. Olssons Småbåtsvarv i Göteborg.
Båden stod klar ved juletid i 1941. Men havnen i Göteborg var lukket med is, som først forsvandt den 22. april 1942, så den 23. april 1942 blev den første Folkebåd søsat, og denne dato regnes som den Nordiske Folkebåds fødselsdato.
Samtidig med bygningen af den første båd blev der lavet en udførlig og detaljeret byggebeskrivelse til at supplere tegningerne. Beskrivelsen og skabeloner gjorde, at der med stor fordel kunne produceres i serier, og at alle både holdt de nøjagtige mål. På den måde sikrede man, at konkurrencens kriterie, at det skulle være en billig båd, der var nem at bygge og vedligeholde, kunne opfyldes.
Allerede efter 3 måneder var der bestilt 60 både. 40 fra AB Sverres værft i Göteborg og 20 fra Båtbyggeribolaget i Söderköping. Det var den svenske skibsreder Sven Salén, som tegnede sig for bestillingerne, og på den måde prægede han den hurtige udbredelse af den Nordiske Folkebåd blandt de svenske sejlere.
Sven Salén var også den person, som lagde meget arbejde og energi i udviklingen af hele folkebådstanken i slutningen af 1930’erne.
Den første båd blev udloddet af Kungliga Svenska Segel Sällskapet - KSSS. Båden blev senere solgt til en spansk sejler. For ca. 15 år siden forsøgte en kreds af svenske sejlere at opspore og købe båden tilbage, men en spansk rigmand bød over ved en auktion. Båden er nu renoveret, og efter de seneste informationer sejler den stadig i Sydspanien.
Efter den flyvende start med 60 solgte både i 1942 fortsatte succéen og interessen for den nye båd. Efter 10 år var der 400 Folkebåde i Sverige, og i 1976 var der omkring 1200 træ-Folkebåde. Mange af dem blev bygget på små værfter rundt i landet eller af selvbyggere.
Danmark
I Danmark startede fremstillingen af båden først med enkelte både i 1943. Dels var de danske sejlere lidt tilbageholdende overfor bådens linjetegning. Fribordet virkede højt i forhold til datidens krydsere og meterbåde, og den var klinkbygget (bordene ligger uden på hinanden) og spejlgattet. Samtidig var Danmark besat af tyskerne, hvilket bl.a. gjorde det vanskeligt at få adgang til de rigtige materialer, selvom det skulle være nordiske træsorter.
De første dansk byggede både.
Den første båd, F D1 ”Peter Pan”, blev bygget hos Børresens Bådværft, Vejle på bestilling fra Sejlsportens Venner i 1943. Båden blev under Provins Sejlerugen bortloddet blandt alle klubber eller private, der havde ”investeret” i et lod på 10 kr. Vinder blev Helsingør Amatør Sejlklub.
I ”Sejl og Motor” august nummer fra 1943 fortæller formanden for HAS meget positivt om hans første sejlads mellem Fredericia og Helsingør, 120 sømil på 22½ time, en fart på over 5 knob i op til 10 m/s og uden at tage vand ind over af betydning.
Sekretær A.V. Aspman HAS karakteriserer således båden: -Folkebåden sejler i kuling på kryds og med en hul og kort sø ret tørt. Forskibet er så skarpt i stævnlinien, at det ikke banker, og fribordet er så stort, at det bærer over søen.
Der er en ualmindelig god ballance i båden, som under alle forhold ligger fint på roret. Den er fx behageligere at sejle end en spidsgatter på samme størrelse; man har i Folkerbåden aldrig fornemmelsen af at sidde på et hølæs, der kører på en dårlig markvej; den har kutterens vandlinie og noget af spidsgatterens store reservedeplacement. Folkebåden er endvidere, hvad man kan kalde en all-round båd, i løjt vejr og mellemluft sejler den på den fine bund og i kuling på den store krængningsstabilitet.
Citat Hvide Sejl.
I 1962 blev ”Peter Pan” solgt til den amerikanske sejler, Nigel Adams i San Francisco, og den fik navnet ”Old One”, men bibeholdt sit nummer F D1, kun ændret til F US1. Båden eksisterer desværre ikke længere. For ca. 15 år siden var den forsvundet fra sin bøje i San Francisco Bay og sandsynligvis drevet til havs i den kraftige strøm ved bugtens udløb.
Byggenummer F D2 ”GILL”, som nu tilhører Museet, var bygget i Sverige. Båden kom først til Danmark i 1962, hvor den ved opmålingen til det danske register blev tildelt det lave nummer F D2. Det lave nummer var ledigt, fordi bådebygger Gehring, Marstal havde reserveret nummeret til en båd, som han havde under bygning i 1943. Men den båd kunne ikke godkendes, da den ikke holdt Folkebådens mål. Den var 10 cm for lang og 3 cm for bred.
Den ældste eksisterende dansk byggede Folkebåd er F D3 ”Jacaranda”. Oprindelig bygget på Århus Yachtværft i 1946 med navnet ”Bonny”. Den var en af bådene i en serie på 11 både bygget i 1946 og 1947. Ifølge oplysninger fra Jørgen Heidemann, Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer sejler båden nu i Tyskland med sejlnummeret F G3. Båden blev af den forrige ejer, Jens Heinze, fundet på land i meget dårlig stand i 1987. Han har totalrenoveret båden, så den i dag fremstår som en nærmest ny båd. Den sejler nu på floden Weser omkring Bremen.
Vi håber på museet, at vi får mulighed for at købe båden tilbage til Danmark, når den nuværende ejer ikke ønsker at sejle mere i båden.
I 1943 byggede Knud Olsen, Præstø F D4 ”John Silver”. Han var den ene af vinderne af konstruktionskonkurrencen, men han kom aldrig til at bygge mange Folkebåde.
De to næste danskbyggede Folkebåde, som stadig eksisterer, er F D9, ”Skovser”. Den står på Vesterø Værft, Læsø, og afventer renovering af det lokale museum.
F D10 ”Helen” har netop afsluttet en større renovering og indgår nu som sejlende båd i en udstilling om Isefjordens både på Odsherreds Kulturhistoriske Museum. Båden har sejlet på fjorden siden 1973 og bliver nu vedligeholdt af en maritim arbejdsgruppe på museet. Begge både var oprindeligt bygget i en serie på Århus Yachtværft i 1946.
Ikke alle danske bådeværfter har præcise tal på antallet af byggede både, hvorfor alle nedenstående tal blot er retningsvisende.
Børge Børresen, Vejle, 1943 til 1970
Folkebåde til Danmark 48 stk.
Ukendt antal til eksport
Skønnet antal Folkebåde fra BB i alt 80-90 stk.
Thorkild Lind, Middelfart, 1949-1990
Folkebåde til Danmark 65 stk.
Eksport til USA og Tyskland 125 stk.
Aptering af glasfiberfolkebåde 27 stk.
Antal folkebåde i alt 217 stk.
Knud Heller, Kastrup, 1950-1968
Folkebåde til Danmark 17 stk.
Ukendt antal til eksport
Skønnet antal i alt 30-40 stk.
Ove Kaas, Svendborg, 1950-1968
Folkebåde til Danmark 9 stk.
Eksport til USA 2 stk
Eksport til Tyskland 3 stk.
Skønnet antal i alt 12-15 stk.
Brdr. Hovmark, Thisted, 1964 - 1979
Folkebåde til Danmark 34 stk.
Folkebåde til eksport 30 stk.
Samlet antal træfolkebåde 64 stk.
Aptering af glasfiberbåde 23 stk.
Brandt Møllers Bådebyggeri, Jægerspris, 1946 –
Bådebyggeriet eksisterer stadig og drives af 3. generation
Folkebåde i træ og glasfiber 220 stk
Der bygges stadig Folkebåde.
Folkebådscentralen, Kerteminde 1975-
Folkebåde til ind og udland ca. 1.000 stk.
Erik Andreasen udviklede sammen med Thorkild Lind ideen om Folkebåden i glasfiber. Det var Thorkild Linds bygning F D541 ”Tibbe”, der blev anvendt til produktion af støbeform.
Rettighederne er overdraget til tysk firma i Hamburg, som stadig producerer Folkebåde.
Selvbyggere og mindre værfter.
Ved gennemgang af fartøjsregisteret fra Dansk Folkebådsklub er der mange navne, som kun optræder en enkelt gang. Typiske selvbyggere eller bådebyggere fra små værfter, som kunne drage nytte af forudsætningen fra Konstruktionskonkurrencen om, at båden skulle være billig, nem og enkel at bygge.
Mange af selvbyggerbådene er bygget i haver eller i skure på havnen. Et lidt mere specielt byggested fortæller Gorm Boa fra Danmarks Forening af Ældre Lystfartøjer om.
Det var postbud G. Petersen, som i begyndelsen af 1950’erne byggede F D68 ”Be-Ki” på tørreloftet over en 4 etagers ejendom i Hellerup. Det var meningen, at den skulle have været skilt ad og båret ned, men sådan gik det ikke, og en dag stod en fuldt færdig båd – dog uden jernkølen på tørreloftet. Nu var der ikke andet at gøre end at banke et stort hul i væggen og løfte båden ned med en stor kran.
|