Beskrivelse: Trapez-jolle (nr. 11)
Konstrueret af Paul Elvstrøm i 1965
af Bent Lyman
Kilde: Danske Lystbåde, Jeg er sejler
Begyndelsen af 1960'erne var en stille periode i jollesporten.
Også Paul Elvstrøm var mindre aktiv, da han koncentrerede sig om sit sejlloft, Elvstrøm Sail, Elvstrøm Boats a/s og øvrige aktiviteter.
Han præsenterede sin nye Trapez-jolle i 1965. Det var en meget avanceret jolle at sejle, da brugen af trapez sammen med håndtering af sejl og rorpind krævede en ualmindelig god "fingerfornemmelse" for jollen, der var helt ekstrem levende.
Det var da også kun ganske få jollesejlere, der mestrede kunsten.
Men tanken slog an, og der blev solgt 36 joller de første tre måneder.
Trapez-jollen var bygget i glasfiber med alu-mast. Der var 170 l opdrift i skroget.
I 1971 blev Trapez-jollen anerkendt af Dansk Sejlunion.
Jollen fik størst udbredelse på Øresund og det østlige Danmark samt i Sverige.
Når jollen sejledes med forsejl var det også en meget krævende tomands-jolle.
Paul Elvstrøm producerede Trapez-jollen i fire rig-varianter.
Sejlmærket er et lidt skævt Elvstrøm-mærke i farverne:
grøn (mini-jollen til to personer uden trapez med 9,7 m² sejl)
blå (trapez en-mands-jolle kun med storsejl på 10,5 m²)
sort (junior to-mands-jolle med 14,5 m²)
rød (senior-jollen til to personer fører 17,5 m² sejl + 19 m² spiler. Både fører og gast står i trapez i seniorjollen). |